آیا ویتامین E به افراد دیابتی کمک می کند؟

 یکی از عجایب علوم، علم ژنتیک است. مولکولهای DNAما مسئول سلامت ما می باشند این مولکولها حتی بروی عوارضی که افراد دیابتی به آن مبتلا می شوند نیز  تأثیر می گذارند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای ژنی به نام Hp 2-2هستند که با بیماریهای قلبی و کلیوی مرتبط است. براساس مروری که  بر مقالات موجود انجام گردید و بصورت مقاله ای در مارس 2013 در مجله ی Expert  Reviews of  Cardiovascular  Therapy منتشر گردید، ویتامین Eبه بیماران دیابتی نوع 2 که دارای ژن Hp 2-2هستند در جلوگیری از ابتلا به بیماری  قلبی کمک می کند.

دانشمندان با بررسی نتایج چندین تحقیق در مورد مصرف ویتامین Eدر افرادی که دارای انواع مختلف ژن HPهستند، دریافتند که مصرف ویتامین Eتوسط بیمارانی  که حامل ژن Hp 2-2هستند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را بسیار کاهش می دهد.

 ویتامین Eبه عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته میشود، واکنش های اکسیداسیونی که در بدن ما اتفاق می افتد می تواند سبب تخریب سلولها گردد. آنتی اکسیدانها از وقوع واکنش های اکسیداسیون جلوگیری کرده و بیماریهایی را که به سبب آسیب های  ایجاد شده توسط رادیکالهای آزاد ایجاد می شوند کاهش می دهند.

سایر اعمال آنتی اکسیدانها عبارتند از:

·        تنظیم سیستم ایمنی

·        کمک به عروق خونی درمقاومت در برابر تشکیل لخته خون

·        تنظیم بیان ژن

دربرخی منابع اینطور ادعا می شود که ویتامین Eمیتواند سبب درمان آب مروارید ، آسم، عفونت های تنفسی، مشکلات پوستی، جلوگیری از پیری پوست و آفتاب سوختگی، درمان فیبروزکیستیک ، اولسرها و جلوگیری از آلرژی شود.

هیئت پزشکی انستیتو غذا و تغذیه مصرف روزانه 22.4واحد بین المللی ویتامین Eرا برای بزرگسالان توصیه می کنند. البته دریافت ویتامین از طریق غذا بسیار موثرتر  ازمصرف مکمل ها و ساپلیمنت ها می باشد.

غنی ترین منبع ویتامین Eجوانه ی گندم است. یک قاشق غذاخوری روغن جوانه ی گندم بیش از 100 درصد مقدار توصیه شده ی ویتامین Eرا برای بدن تأمین می کند.

 سایر منابع ویتامین Eعبارتند از:

·        سیب زمینی شیرین

·         آووکادو

·         مارچوبه

·        مغزها نظیر بادام، فندق و گردو

·        سبزیجات دارای برگ پهن برنگ سبز تیره نظیر اسفناج ، کلم، برگ چغندر، برگ های سبز شلغم، برگهای گیاه خردل و برگ سبز گیاه کلم

·        دانه های گل آفتابگردان

·        روغن کانولا، روغن زیتون، روغن گلرنگ، روغن ذرت، روغن دانه های کتان و روغن لوبیای سویا

شما می توانید به جای کره در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین پخته از روغن جوانه ی گندم استفاده کنید ، یا یک سالاد سبز با کلم، اسفناج، آووکادو، مارچوبه، گردو یا بادام خرد شده با روغن زیتون تهیه کنید. 28 گرم تخمه ی آفتابگردان (بدون پوست) می تواند 47 درصد از نیاز روزانه ی شما به ویتامین Eرا برطرف سازد.

ویتامین Eویتامین محلول در چربی است یعنی در کبد ذخیره می شود، بنابراین خوردن بیش از حد آن می تواند مضر باشد البته غالباً این اتفاق نمی افتد اما اداره ی ایمنی غذایی  اروپا خوردن بیش از 300 میلی گرم ویتامین Eبصورت روزانه را مجاز نمی داند .

علایم مصرف بیش از حد ویتامین Eعبارتست از : سرگیجه ، خستگی، سردرد، ضعف ، تاری دید، درد شکمی، اسهال، علایم مشابه با آنفلوانزا، حالت تهوع همچنین با مصرف دوزهای بسیار بالای ویتامین Eعفونت های روده ای نیز گزارش شده است ، بهمین علت دوز مصرفی ویتامین Eرا با مشورت پزشک مصرف نمایید.

دیابت نوع 2 بیماری قابل کنترل است بنابراین با بهبود سیستم ایمنی و کنترل کربوهیدرات مصرفی خود وانجام فعالیت فیزیکی می توانید بیماری را کنترل نموده و از مصرف داروهای ضد دیابت  خلاصی یابید و به سلامت قبل خود بازگردید.

 منبع : diabetes – living.com